Wednesday, August 15, 2012

My Ramadhan

Assalamualaikum warahmatullah to all readers :)

Some of us still counting the end of Ramadhan. Honestly, I'm little bit worried about my puasa. Adakah Allah SWT terima segala amalan yang telah di lakukan selama sebulan aku bertaqarrub menghadap Ilahi ? Insyaallah dengan izinNya, semoga Dia terima. And terus terang juga, rasa cemburu yang melampau-lampau tengok mostly of my friends yang dapat memenuhi Ramadhannya secara harian dan melakukan amalan-amalan sunat pada 10 malam terakhir Ramadhan dengan sepenuhnya. Seriously, cemburu :(

I can't make it atas sebab-sebab tertentu, hanya beberapa malam je sempat. Malam ni ada lagi masa untuk mencari Lailatul Qadar kan, tapi rasa macam dah terlepas je, rasanyaaa. Ohh Allah je yang tahu, semua tu kuasa Allah SWT :( To girls, fyi orang perempuan yang dalam keadaan di datangi haid boleh juga berjaga di malam hari untuk mencari Lailatul Qadar. Jangan risau k . Menurut Ustaz Zaharuddin di blog beliau, kita boleh melakukannya dengan berdoa banyak-banyak pada Allah minta pengampunan sehabis baik, berzikir banyak-banyak, baca terjemahan Al Quran and dengar bacaan di radio, atau siapa-siapa yang berjaga malam tu untuk membaca AL Quran. Sungguh Allah itu Maha Penyayang, dia tak pernah discriminate kita yang dalam keadaan macam tu kan. Dia bagi kita kesempatan untuk tak terlepas mencari pahala yang dia nak bagi. Aku bersyukur ya Allah.

Doa hari ke 26 Ramadhan : "Ya Allah, jadikan usahaku sbg usaha yang sentiasa disyukuri, dosa-dosaku sebagai dosa yang diampuni, kebaikanku sebagai kebaikan yang diterima dan keaibanku sebagai keaiban yang ditutupi, wahai Tuhan Maha Mendengar daripada semua pendengar."

Amin ya rabbal alamin 

Just nak share my Ramadhan this year, ada happy ada sedih, ada yang sebak sebab bersyukur sangat-sangat dengan segala ujian yang Dia beri. Tak perlu cerita yang sedih, sebab kalau orang tersebut baca itu tandanya aku ni kejam. Biarlah Allah je yang tahu :)

Last week, I came for a talk about Cinta Ramadhan at Masjid Sultan Ahmad Shah Kuantan. The talk quite nice la walaupun ada panel yang tak bercakap langsung tentang Cinta Ramadhan, tapi cakap pasal cinta, cinta cintaaa. Duhhh, we talking about Kembara Cinta Ramadhan okay. Ni 100% semua pasal cinta manusia. Anyway, semua majlis ilmu ni ada seribu kebaikan kan. Kita tak boleh memilih sangat bab-bab ilmu ni, tak kisah lah siapa moderator dia, luas pengalaman ke tak, ada pengaruh ke tak. Sedangkan penceramah yang berpengaruh sekarang pun pada masa dulu dia tidaklah sehebat mana. Semua itu pengalaman yang akan mengajar kita. Yang penting ada ilmu yang dia nak sampaikan.

Ceramah Kembara Cinta Ramadhan with Imam Muda Amar (Musim tak tahu oh) and Muslimah Zinnirah with all iluvislam volunteer. Tak lupa juga adik-adik Sek Men Sains Sultan Ahmad Shah. Soalan dorang mengancam oh, hehe




Nazneen Najib and Sofea Shukor :)


 Break the fast ! Nice Iftar on that day ! :)


I just comfortable with this. I hope boleh istiqamah. My mom's and dad's hope

 Muka lapar. Susah nak tengok dia senyummmmmmmmmmm. Grrrr haha

Okay, senyum pong!
The last thing nak share time berbuka puasa time kat surau KLCC two last week, sebab all place for berbuka dah full. Ada seorang mamat ni menghulurkan kurma pada semua kita orang yang nak berbuka dekat surau tu. Masha Allah, semoga Allah merahmati beliau. Even satu kotak kurma yang dia sedekahkan tu tak lah seberapa tapi maybe niat dia ikhlas sangat, Allah janjikan seribu kebaikan. Insyaallah.

So, how is your Ramadan this year pulak? Have you been taking full advantage of this blessed month? 

If you haven't, don't worry, there is still time to increase our ibadah to Allah SWT. It's never too late to do anything (except when we are dead, of course)! 

So, let's increase our ibadah NOW. We can read the Qur'an, dhikr, help our mum to clean up the house, feed the cats, watch beneficial TV shows or just simply make a du'a for something good. And don't forget to have the correct intention (NIAT) to do everything for Allah! ;) 
Okay assalamualaikum lovers !