Friday, January 7, 2011

Kritik lah.

Saya nak marah sebab saya ada perasaan. Well, saya dah biasa dikritik-kritik ni. Kita bukannya manusia perfect yang amat sehinggakan apa cakap orang, apa buat orang semuanya salah, saya (dia) aje yang betol, saya (dia) best, saya (dia) gempak, saya (dia) tersohor, saya (dia) cung melecung lahhh. Ehh, saya tak tujukan pada sesiapa. Sorry lah, awak jangan terasa tauu tauu! Saya suka entry Ben Ashaari (femes blogger). Kata-kata yang saya suka yang mengatakan : 


" Mereka yang diperkatakan itu dah ada akal.. bijak dalam menimbangkan mana yang boleh dan mana yang tidak .. Dah boleh mengkajinya dengan sendiri malah mmg dah tau .. Sama gak orang kata merokok tu haram .. Bergaduh la sana sini ... Atau sama gak melihat cerita di tv.. bab bab aurat terang terang depan mata .. Tapi mata kita nak gak tengok kan walaupun tau berdosa kan ?
Nak larang ? Sapa kita ? Nanti dia kata mak bapak dia pon tak kisah .. haaa... tu tak pe.. soal dosa pahala antara mereka dengan Allah .. Cukuplah kita sebagai blogger , menyebarkan info atau maklumat berkaitan aurat .. Tak perlu petik nama sesiapa atau menunjuk pada orang tertentu ..  Menjatuhkan maruah dia kan ? Tak ke berdosa jugak hukumnya ? Kalau nak tegur sangat , email terus pada dia .. secara baik.. secara halus .. gunakan pendekatan agama bukannya gerila ! Maka dengan itu , kita dah lepas tanggungjawab kita .. "


Ya,  saya ramai haters,  maybe sebab haters tu tak boleh terima diri saya apabila ada orang lagi up dari dia. HAHA. eh saya tak bermaksud nak membangga diri, tapi sekadar melepaskan geram. Orang ini suka sangat menuding jari kat orang tu, orang ni . Kau ni buruk perangai lah, kau ni seksi sangat lah, kau ni gedik lah, kau ni bajet sangat, kau ni perasannnn, kau ni ntah apa apa apa ? (!) Saya selalu aje dilemparkan kata-kata sebegitu, samada dari kata-kata belakang, mahupun kata-kata depan. Ohh, I tak kesahh ponn. Iam what Iam. Saya pernah juga ditegur di dalam social web Facebook. Terima Kasihlahh.

Tapi saya suka sekali pekerti salah seorang ustazah di kolej saya dulu. Cara dia didik memang agak tegas, tapi sebenarnya saya tahu dia sayang anak didik saya, dia takut anak didik dia tercemar. Dann ohh, saya pernah ditegur oleh dia. Sewaktu nak turun tangga balik asrama, kami berselisih. Dan dia terpandang saya, oh' ooo! :D KANTOI. Semasa di kolej pelajar perempuan diwajibkan memakai tudung labuh. hehee. Tapi, malangnya hari tu tudung saya agak singkat kat bahagian belakang. Memang kantoi. Pastu dia suruh saya masuk bilik dia. OMG.  Soalan pertama dia, "awak kat luar kolej pakai tudung pendek ye?" Cuak doe nak jawab, sebab muka ustaazah kosong , maksudnya tak marah, tak suka. So, saya jawab. "ha'ah ustazah, heeeee" Betul, saya senyum memang lebar habis. Pastu dia tegurlah pasal tudung aku singkat sangat. Blablabla. Tapi, bersyukurlah nasib baik dia tak report dekat Ketua Jabatan. Betul kata ustazah tu. TERIMA KASIH SEBAB TEGUR SAYA. Insha Allah one fine day saya bersedia berubah. Slowly. Dan dia tegur sangat berhemah.


*Ingat, saya ni tak perfect.



" Blogger ada pelbagai perangai .. Amik yang baik , buang yang buruk " (BEN ASHAARI, 2011)