Saturday, January 19, 2013

Assalamualaikum, Salam saiyyidul ayyam.

Kawan-kawan, ceritakan kisah ini pada anak-anakmu, adik-adikmu dan kaum kerabatmu. Serta pencinta umat Nabi Muhammad SAW




Kemudian dengarkan ini .....



Kemudian dengarkan lagi ini .......





dan ini .......




Jom amalkan, baca doa makan, doa tidur, doa untuk Baginda jua. Masuk tandas dengan kaki kiri, makan dengan tangan kanan, tidur mengiring ke sebelah kanan, makan kurma, dan macam-macam lagi amalan Baginda. 

Fyi, Nabi Muhammad SAW suka lihat cermin, ada suatu ketika Nabi SAW berjalan bersama Aisyah. Baginda pantang nampak air jernih di atas jalan lalu beliau lihat wajahnya pada bayang-bayang air itu. Dan Aisyah berkata, "Sudahlah kamu melihatnya, dirumah kita sudah banyak cermin ya Rasulullah". Baginda berkata, "Tak mengapa Aisyah, aku bukan melihat wajahku kerana aku merasa diriku cantik. Tapi aku berdoa (iaitu doa melihat cermin) " 


اللَّـهُمَّ كَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِي فَحَسِّنْ خُلُقِي
“Allahumma kama hassanta khalqi, fa hassin khuluqi.”
Ya Allah sebagaimana Engkau telah cantikkan kejadianku (rupaku), maka cantikkanlah juga akhlakku.
[Hadith Sahih - Riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban]



Jom kawan-kawan, amalkan sunnah Nabi SAW dan dengar-dengarlah cerita Baginda. :)

"Orang yang paling sama akhlaknya dengan akhlak Rasulullah adalah orang yang paling hampir dengan baginda pada hari akhirat kelak(hadis)..Ayuh marilah berakhlak sebagaimana Rasulullah agar luahan hati kerinduan kita kepada baginda tidak palsu.... "