Sunday, September 9, 2012

Raya Beraya Syawal 1433

Assalamualaikum everyoneeeeeeeeee.


[THIS ENTRY WOULD BE LOADS OF PICTURE, OF ME :D]

Selamat Hari Raya ! How was your raya people ? Always remind to bersederhanalah kita di Hari Raya. But I can't bersederhana la bab makannnnnnnnn. I cannot deny the faith that now, I'm really really had gain too much on weight. My tummy become bigger than ballon, wahaha :P *I'm jk ! So, whatssuppp guysss ?


Our family first day of Raya. Early morning, me and all of my family members going to solat sunat Aidillfitri at masjid near to my house. Jalan kaki sekeluarga. Meriah ! But, my niece Aliyaa tak larat, kena dukung dengan mak dia and tok wa. Ish ishh


Kami memang tak keluar rumah pada raya pertama. Usually, saudara mara yang akan datang sebab my house was quite a main house for them la. 
Sebab ni rumah arwah tok and tokwan :)


Let's beraya kat my house first. Ni antara tetamu-tatamu cilik yang i kidnap untuk ambil gambar. ZZZ




Untuk nak share about raya, it must be people would say that is so lame. As for me, raya is a celebration yang paling menggembirakan hati. Pada hari raya lah kita akan buat benda yang kita tak buat pada hari biasa. Kann? In example, bermaaf maafan. Maaf is a normal term or word yang ada senang dan ada susah untuk nak ungkapkan. Tapi selalu ke kita minta maaf di hari-hari biasa ? Cuba tiba-tiba kita mintak maaf kat member-member kita yang selama ni kita bergelak ketawa sama-sama? Mesti member-member tu akan cakap kau ni buang tebiat dah ke wehhh! Kan ? Kann ? So, hari raya adalah pengganti tempat kita nak ada perasaan buang tebiat or malu-malu tu. Ucaplah seberapa banyak maaf pun pada hari raya, mesti member takpelik. Dan pohonlah kemaafan juga pada kedua ibu bapa kita. Banyak dosa kita dengan mak bapak. Ibu & ayah lah orang yang paling senang memaafkan orang, maafkan anaknya katakan. InsyaAllah :) Tapikan hari-hari normal pun sepatutnya tak perlu lah malu nak mintak maaf, mana tahu kita meninggal sebelum sempat meminta maaf ? Ish, tak sanggup.

Seterusnya, hari raya jugak kita akan membuat lawatan-lawatan ke rumah sanak saudara dan rakan-rakan terdekat tanpa rasa malu. Walaupun tahu rumah tu takde lemang, ketupat and all tetaaaaapp datang. Sebab ? Kita nak sahut cara Rasulullah SAW sambut hari raya Aidilfitri. Cara ini jugak dapat eratkan silaturrahim sesama insan, dapat bertanya khabar samada sihat atau tidak saudara kita. Anak-anak remaja macam saya ni dapat kenal macik pacik yang selama ni tak pernah berkenalan. Dan jugak, kita dapat melihat suasana rumah itu yang serba kekurangan sambutan rayanya dan rumah ini berlebihan sambutannya berhari raya. Ohhhhh, ukhuwahnyaa hidup! Subhanallah !

Benda yang paling best time raya , of course makanan ! Ai duapuluhempatjam duduk dapur youuuu olss. Untuk memasak la of course, bukan makan. Tapi sikit-sikit tu makan lah jugak kan, tak sikit pun, banyak. Hewhew. *Okay, ayat di atas ini semuanya dusta dan penipuan semata-mata* Niat di hati nak masak rendang and all, tapi tak retiewwww lah pulek. Okayfine kantoi :D Tapi seriously, kami adik beradik perempuan memang akan tetap ke dapur untuk tolong mak masak apa yang patut. Apa yang patut yeh bro :)




My second day of Rayaaaaaaaaa








@ Kamal & Khalijah's crib !


 @ Pak Su & Cu's crib 

 @ Mak Long's Crib

Melawat kubur arwah Tok & TokWan :( 

Anddddddddd, all of sudden I found this batu nisan yang tertulis my name. Muda lagi, Allah dah ambil nyawa dia. Uwuuuuuww :( 

Al Fatihahh.....


Now at Pak Amer's crib. 




RAYA # DAY TWO


                          


LOL !






RAYA # DAY SIX (AFTER WORKING HOUR) :(





@ Cousin's open house



















 THE NEXT DAY # NO RAYA ANYMORE
(Excuse me of wearing the same dress , ianya masih bersih dan suci dari kuman)


Kitorang jalan-jalan sekitar Kuantan, dari pagi pegi Pekan, Pahang cari Nasi Dageee (Nasi Dagang) dan cendol tepi jalan yang terbaik kat Kuantan, tengah harinya pergi Sg Lembing cari Mee Bandung yang terbaik kat Kuantan, petangnya pegi Tg Lumpur cari kepok lekor & sata everything yang terbaik kat Kuantan. Lewat malam, agak lah nak supper kan, makan ikan bakar kat Tg Lumpur yang terbaik kat Kuantan, POKOKNYA, semua makanan yang terbaik cukup makan lah kalau nak hidup kat Kuantan ni.  Oh that's the reason why I had gain my weight. Begitulah kehidupan. Choyyy ;3





 Cendol tepi jalan, Cendol Pak Hameed di Pekan, Pahang



Sekian, itu saja raya saya kali ni. Hargailah Aidilfitri bersama keluarga, dan saudara yang tersayang. Assalamualaikum folks :)